Диети на растителна основа, „с по-висок риск от инсулт“

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Консумацията на диета без месо намалява риска от сърдечни заболявания, но повишава риска от инсулт, сочи голямо проучване.

Изследването, публикувано в British Medical Journal , е проведено на база 48 000 души.

Веганите и вегетарианците са имали 10 по-малко случаи на коронарна болест на сърцето на 1000 души в сравнение с месоядците, но още три случая на инсулт.

Експертите диетолози казват, че какъвто и да е диетичният избор на хората, яденето на широка гама от храни е най-доброто за тяхното здраве.

Какво добавя това изследване?

Анализира данни от проучването EPIC-Oxford, основен дългосрочен изследователски проект, насочен към диетата и здравето.

Половината участници в проучването са родени между 1993 и 2001 г., и са месоядци, малко над 16 000 вегетарианци или вегани, като 7500 са се описали като пецетарианци (ядене на риба).

Бяха попитани за диетите им, когато се включиха в изследването и отново през 2010 г. Взети бяха предвид медицинската история, тютюнопушенето и физическата активност.

Общо имаше 2820 случая на коронарна болест на сърцето (ИБС) и 1 072 случаи на инсулт – включително 300 хеморагични инсулти, които се случват, когато отслабен кръвоносен съд се спука и кърви в мозъка.

Установено е, че пецетарианците имат 13% по-нисък риск от ИБС от месоядците, докато вегетарианците и веганите са с 22% по-нисък риск.

Но тези на растителна диета са с 20% по-висок риск от инсулт. 

Изследователите предположиха, че това може да бъде свързано с ниски нива на витамин В12, но казаха, че са необходими повече изследвания, за да се проучи връзката.

Така ли показва, че веганската и вегетарианската диета са нездравословни?

Д-р Франки Филипс, от Британската диетична асоциация, казва, че не – защото това е било наблюдателно проучване.

“Те разгледаха какво ядат хората и ги следваха години наред, така че това е асоциация, а не причинител и следствие”, казва тя.

„Посланието, за всички, има ли смисъл да има добре планирана диета и да яде голямо разнообразие от храни.”

“Месоядците не е задължително да имат разнообразна диета, защото те могат да живеят на месо и картофи за вечеря всяка вечер и да нямат зеленчуци.”

Промени ли се това, което хората ядат от началото на това проучване?

През 2010 г. изследователите се върнаха при участниците, за да ги попитат отново за диетите им.

Но д-р Филипс казва, че веганската и вегетарианската диета ще са се променили.

“Това са данни, които са събрани от няколко десетилетия”, казва тя.

„Възможно е днес типичната вегетарианска диета да изглежда много по-различно от вегетарианската или веганската диета от преди 20 или 30 години.

“Обхватът на вегетариански и вегански удобни храни ескалира значително. Това е много по-мейнстрийм.”

И знаем повече за рисковете за здравето, свързани с консумацията на твърде много преработено и червено месо, което е свързано с повишен риск от рак на червата. 

И така, какво трябва да мине в чинията?

Ръководството на Eatwell в NHS определя баланса на храните, от които се нуждаете, независимо от каква диета се храните:

  • Яжте поне пет порции плодове и зеленчуци на ден
  • Основно хранене около нишестени храни с по-високо съдържание на фибри, като картофи, хляб, ориз или тестени изделия
  • Не забравяйте протеините – от постно месо, риба, морски дарове, варива, тофу или несолени ядки
  • Включете млечни или млечни алтернативи
  • Храни с високо съдържание на мазнини, захари или сол трябва да се консумират по-рядко и в малки количества

Хората, които са на веган и вегетарианска диета, също трябва да внимават особено, за да консумират достатъчно количество някои специфични хранителни вещества.

Например, хората, които ядат месо, млечни продукти и риба, обикновено имат достатъчно витамин В12, необходим за здрава кръв и нервна система.

Въпреки това, веганите могат да станат дефицитни, въпреки че B12 присъства и в храни като подсилени зърнени закуски и мазани екстракти от дрожди.

Желязото също се абсорбира по-малко от растителни храни, така че тези, които решат да не ядат месо, трябва да гарантират, че включват храни като пълнозърнест хляб и брашно, сушени плодове и варива.

И миналия месец имаше призив веганите да осъзнаят необходимостта да гарантират, че консумират достатъчно количество друго хранително вещество, наречено холин, важно за здравето на мозъка.

Още новини

Leave a comment