4 чашки кафе дневно е в здравословните граници

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Като че ли всеки ден се появява ново изследване за ефекта от консумацията на кофеин или кафе. Учени изследваха ефекта от консумацията на кафе върху почти всеки аспект на здравето, от смъртността до състоянието на сърцето, костите, бъбреците, черния дроб, до плодовитостта. Експерти смятат, че консумацията на 4 чашки кафе дневно е в здравословните граници.

Двата основни сорта кафе, които се използват промишлено, биват Арабика и Робуста.

Арабика е по-високо ценен и се счита за оригиналният сорт кафе.

Сортът Робуста, от своя страна, е по-лесен за отглеждане, по-устойчив на болести, наполовина по-евтин и съдържа двойно повече кофеин.

Активното вещество в кафето се нарича кофеин.

Кофеинът е вид ксантинов алкалоид, който изразява стимулиращо действие върху централната нервна система.

Установено е, че дози над 10 грама кофеин дневно могат да бъдат токсични за организма, но за да приеме подобно количество, човек трябва да изпие 50 – 100 чаши кафе.

Кафето е най-големият източник на антиоксиданти в диетата ни.

Умерената консумация на кафе е свързана с редица благоприятни за здравето свойства. Прекомерният прием, от друга страна, носи със себе си здравословни негативи.

За най-добри резултати, консумирайте кафе в умерени количества и не превишавайте максимално-препоръчителната дневна доза.

Количеството кофеин в чаша кафе варира и зависи от грамажа, вида и начина на приготвяне. Стойностите в списъка по-долу са усреднени и се отнасят за хора в нормално здравословно състояние.

  • Еспресо (30 мл) – 65 мг
  • Двойно еспресо (60 мл) – 130 мг
  • Черно кафе (250 мл) – 95 мг
  • Инстантно кафе (250 мл) – 70 мг
  • Безкофеиново еспресо (30 мл) – 1 мг
  • Турско кафе (60 мл) – 50 мг
  • Капучино (150 мл) – 70 мг
  • Американо (230 мл) – 140 мг
  • Мока (350 мл) – 150 мг
  • Лате (470 мл) – 154 мг

Какви са здравословните ползи от умерения прием на кафе?

  • Стимулира мозъчната дейност
  • Увеличава бодростта
  • Подобрява времето за реакция
  • Подобрява концентрацията
  • Подобрява настроението
  • Понижава чувството на болка
  • Увеличава продуктивността
  • Богато на антиоксиданти
  • Понижава риска от развитие на рак
  • Понижава риска от развитие на диабет тип 2
  • Понижава риска от развитие на деменция
  • Понижава риска от развитие на цироза
  • Понижава риска от развитие на сърдечно-съдови заболявания
  • Изразява антибактериално действие
  • Подпомага отслабването

Максимално-препоръчителен дневен прием на кофеин

  • Възрастни (18+) – 400 мг или 6 мг на 1 кг телесна маса
  • Подрастващи (13 – 18) – 100 мг
  • Деца ( под 12) – не се препоръчва, но не повече от 3 мг на 1 кг телесна маса
  • Бременни – 200 мг

Световната здравна организация препоръчва дневният прием на кофеин да не надвишава 400 мг или 6 мг на 1 килограм телесна маса.

Средното съдържание на кофеин в чаша кафе е от порядъка на 70 – 140 мг.

Това означава, че за да извлечем здравословните ползи от приема на кафе и да избегнем здравословните негативи, не бива да консумираме повече от 4 – 5 чаши кафе дневно.

Още новини

Leave a comment